Duch męstwa
"Panie,
ostojo moja i twierdzo, mój wybawicielu,
Boże
mój, skało moja, na którą się chronię,
tarczo
moja. mocy zbawienia mego i moja obrono!
Wzywam
Pana, godnego chwaty,
i
jestem wolny od moich nieprzyjaciół”.
(Ps.
1.8, 2-4)
Definicja
i działanie daru męstwa
Duch męstwa
jest tym szczególnym darem, w
którym Pan przychodzi z pomocą naszej słabości umacniając naszą
wole i sprawiając, że stajemy się wytrwali w dobrym postępowaniu,
niewzruszeni w praktykowaniu cnót i stali w postanowieniu bycia świętymi.
Słabość naszej woli jest często
zawadą w czynieniu znaczących postępów na drodze Pańskiej. Często jesteśmy
jak skalista ziemia, o której mówi Jezus w przypowieści o siewcy. W taką
ziemię wpada ziarno słowa: słuchamy go, przyjmujemy z radością, ale nie
mamy w sobie korzeni i jesteśmy niestali. Zaraź wiec, gdy przyjdzie ucisk lub
prześladowanie gorszymy się i niepokoimy. Wielu chrześcijan nie jest w
stanie osiągnąć doskonałości i świętości z powodu braku wytrwałości.
Wszyscy zatem potrzebujemy być przyobleczeni mocą Pańską, którego wierność jest
tarczą i zbroją.
W
Psalmach odnajdujemy teksty, które do tego nawiązują, jak chociażby: Bóg
jest wyżyna schronienia, skałą, ocaleniem... Aby poczuć moc Pańską, która
otula nas jakby płaszczem, konieczna jest jednak wiara, powierzenie się,
zaufanie w moc imienia Pańskiego. Należy zrezygnować z własnej siły, aby
odnaleźć, ducha mocy we własnej słabości; zbawiony zostanie przecież tylko
ten, kto wytrwa aż do końca (Mt 10, 22).
W
życiu chrześcijanina duch męstwa ma do spełnienia także inne, wielkie
zadanie: zadanie uczynienia jego wiary silną
i heroiczną, tak w zwykłych, jak i w szczególnych okolicznościach.
Przykładem może być czas prześladowań, kiedy zostaje się powołanym do
dania świadectwa odważnej i nieustraszonej wierze, kiedy to mamy mówię o
Dogu bez zażenowania.
Dar męstwa sprawia, że jesteśmy ludźmi
wytrwałymi i odważnymi. Rzeczywiście, nie posiadając siły wytrwałości
nie można wejść do królestwa Bożego.
W Liście do Kolosan Paweł wyraża tę myśl
zachęcając wspólnotę do bycia wytrwałą; "Niech moc Jego chwały w pełni
was umacnia do [okazywania] wszelkiego rodzaju cierpliwości i stałości! Z
radością dziękujcie Ojcu, który was uzdolnił do uczestnictwa w dziale świętych
w światłości” (Kol l, 11 n.).
Duch
męstwa jest Duchem Chrystusa Jezusa: uczestniczymy z Nim w mocy
zmartwychwstania uwielbionego Pana, który siedzi po prawicy Ojca. Wraz z Duchem
męstwa chrześcijanin, tak jak Chrystus, zwycięża świat, umacnia w sobie człowieka
wewnętrznego oraz przyoblekłszy zbroję Boża stawia opór każdej postaci zła,
uwiedzenia i pokusy.
Św. Bonawentura napisał na
temat męstwa kilka wspaniałych refleksji, które zasługują na to, aby je
streścić.
Przede wszystkim postrzega on
dar od strony tego, który go udziela, czyli Boga: męstwo jest darem Boga, który
ochrania; Boga, który wyzwala; Boga, który w nas mieszka. Jest to przede
wszystkim dar Ojca. który nas chroni i strzeże jak źrenicy oka.
Ale
męstwo jest też darem Boga Odkupiciela; przychodzi więc do nas za pośrednictwem
Jezusa Chrystusa, Wcielonego Słowa, które stało się słabe, aby nas umocnić.
Poza tym jest to dar, który działa w nas poprzez natchnienie i obecność
Ducha Świętego. Pod Jego tchnieniem chrześcijanin może powtórzyć słowa
proroka Micheasza; „Ja zaś zaprawdę pełen jestem mocy Ducha Pańskiego.
Sprawiedliwości i męstwa..." (Mi 3, 5).
Ciało ludzkie bez ducha nie ma siły: tak więc jeżeli Duch Boży nie zamieszkuje w duszy brakuje jej pokarmu. W Ewangelii mówi się, że św. Piotr, kiedy staje przed usługującą, czuje strach i zdradza Mistrza. Ale W Dziejach Apostolskich, po otrzymaniu Ducha Pańskiego, znajduje w sobie tyle odwagi, że przeciwstawia się otwarcie władzy i mówi z wielką swobodą.
Męstwo ukazuje się także w nadziei. Prorok Izajasz tak mówi: „Ci,
co zaufali Panu, odzyskują siły,
otrzymują skrzydła jak orły: biegną bez zmęczenia, bez znużenia idą”
(Iz 40, 31).
Męstwo
ukazuje się wreszcie jako niegasnący płomień miłości, gdyż jak śmierć
silna jest miłość.
Miłością byli silni męczennicy (Szczepan, Wawrzyniec/ Łucja, Agnieszka/
Maksymilian Kolbe).
Dar
męstwa w życiu chrześcijańskim
Męstwo
może być cnotą ludzką. Objawia się u ludzi silnych duchem, którzy oddają
całe swe życie na służbę wielkim ideałom oraz walczą by móc za nimi podążać
i realizować je. Jest powiązane z nieustępliwą wytrwałością oraz, wolą
zdolną do nie wycofywania się, gdy napotyka na trudności. To siła ideału
przydaje mocy tej cnocie. Natomiast w codziennym życiu, jak poucza nas doświadczenie,
aby osiągnąć określone cele trzeba umieć walczyć i często poddać się twardemu prawu poświecenia i wyrzeczeń.
Sportowiec, na przykład, po to, by zwyciężyć wyścig poddaje się stresującemu
treningowi oraz podejmuje trudy i wyrzeczenia. Kto pragnie osiągnąć W społeczeństwie,
w świecie kultury/ życiu zawodowym, we własnym, osobistym zaangażowaniu w
cokolwiek, jakieś prestiżowe miejsce musi często opłacić to wysoką ceną
wyrzeczeń, poświęcenia a nawet gorzkich kompromisów.
Nie
ulega więc wątpliwości: życie chrześcijańskie wymaga wytrwałego męstwa w
jego praktykowaniu po to, by osiągnąć swój cel, czyli życie wieczne. Takie
męstwo nie może się obyć bez bardzo dużego ładunku ideału. Ideał zapala
pragnienie serca. Nie można być silnym, jeżeli w naszym sercu pragnienie
osiągnięcia celu, ideału. pełni życia w Bogu, nie
jest wiotkie.
Pragnienie
zaś, ze swej strony zakłada wielką przejrzystość wewnętrzną: jest to
wiedza o tym, czego się pragnie oraz usilne pragnienie realizacji tego celu.
Brak ideału; brak płomiennego pragnienia i
dlatego brak też wytrwałego, zakorzenionego w sercu, męstwa. Tacy chrześcijanie
zasługują na naganę, jakiej udziela Bóg swemu ludowi przez usta prorocka
Ozeasza: „Miłość wasza podobna do chmur na świtaniu albo do rosy, która
prędko znikam” (Oz 6. 4)
Tak naprawdę, gdy zaczęliśmy poznawać
Pana; kiedy życie Chrystusa zaczęło w nas kiełkować i kiedy zrozumieliśmy,
że Ewangelia jest słowem; które daje życie; musimy na serio zobowiązać się
do usunięcia wszelkich przeszkód, które hamują rozwój tego życia.
Ale jak tego dokonać będąc tak słabymi?
To
właśnie tutaj łączy się działanie Ducha Bożego z darem męstwa.
Duch męstwa pomaga nam w nieustannym
podtrzymywaniu odwagi miłości, odwagi nie pozwolenia sobie nigdy na
kompromisy, odwagi prawdy, modlitwy, nie
szukania nigdy własnego interesu, dawania świadectwa Słowu Chrystusa nawet
wtedy, gdy wszystko wydaje się sprzysięgać przeciw niemu, odwagi trwania w
wyznawaniu wiary, a zwłaszcza odwagi bycia prorokami także na przekór
mentalności; która kulturowo i społecznie jest dziś tak wszechobecna, że
stała się czymś powszechnym.
Oto
chrześcijańska odwaga.
Nie
jest to jednak tylko odwaga na wielkie okazje, ale raczej odwaga codziennych
obowiązków, zwykłego życia, małych rzeczy zwykłych dni: im bardziej są one zwyczajne; tym większego wymagają ładunku miłości, który umiałby
przekształcić je w rzeczy wielkie, może ukryte przed ludźmi, ale będące zasługą w oczach Boga. Kolejnym rodzajem odwagi jest odwaga cierpienia, umiejętności
cierpienia oraz zmiany cierpienia, tak fizycznego jak i moralnego, w cichy akt
poświęcenia, oddania się i miłości. Życie nasze narażone jest na nieustanne cierpienia. Cierpienia serca są powodem wielu trosk o tych, których
kochamy, o osoby nam drogie, o osoby, które pozostawiliśmy; są to cierpienia
spowodowane przez nasze grzechy przez nasze fizyczne i moralne choroby lub
przez osoby, które znajdują się blisko nas i które są świadomymi lub nieświadomymi
sprawcami napięć: nasze serce skłania się więc do zamknięcia się w
sobie i cierpienia w milczeniu.
We
wszystkich tych okolicznościach dar męstwa pomaga nam być pewnymi słów Pawła;
„Sądzę bowiem. ze cierpień teraźniejszych nie można stawiać na równi
z chwałą, która ma się w nas objawić"(Rz 8/ 18).
Główną
cechą daru męstwa jest to, że czyni on nas odważnymi i nieustraszonymi:odwaga ta nie jest zuchwałością ani zarozumiałością, ponieważ dla wyrażenia się potrzeba, aby człowiek
powierzył się i zaufał Bogu, czyli był pokorny sercem.
Odwaga
jest odwagą w pełni Bożą. Odwaga dają sercu pewność, że już jesteśmy
zwycięzcami: „Wszystko mogę w Tym, który mnie umacnia" (Flp 4, 13).
Jest to pewność, którą tylko miłość może rozlać w sercu, ponieważ
"jak śmierć potężna jest miłość, a zazdrość jej nieprzejednana jak
Szeol, żar jej to żar ognia, płomień Pański. Wody wielkie nie zdołają
ugasić miłości, nie zatopią jej rzeki.” (Pnp 8,6-7).
Siła miłości przewyższa wszelką rzecz, wszelką rzeczywistość i każde wydarzenie; ponieważ jest siłą Ducha Bożego.