Duch rozumu
Działanie
i definicja daru
Dar
umiejętności powaga człowiekowi odkryć sens rzeczy Bożych w stworzeniach
albo przez wyzwolenie serca z jego ciasnoty, albo też przez ukazanie
prawdziwej ich wartości i znaczenia, które maja w świetle stwórczego dzieła
Boga. Natomiast dar rozumu ma inne, wznioślejsze zadanie: jest to dar, który
oczyszcza rozum człowieka po to, aby z większym światłem mógł przenikać
myśl Boga, z większym upodobaniem i rozkoszą przylgnąć do niej oraz
pozostać przy niej.
Dzięki
działaniu wiary prawdy objawione przez Chrystusa Jezusa zostają przyjęte
jako wiadomości o Bogu. Ale wiadomości o Bogu nie są jeszcze Jego wewnętrznym
poznaniem. Dar rozumu dostaje dany przez Ducha Świętego po to, aby wspomóc
wzrost teologalnej cnoty wiary oraz pomóc przeniknąć myśl Boga w taki sposób,
że znajomość Boga staje się pełniejsza i głębsza. Dzięki temu darowi,
Duch Święty, który zna „głębokości Boga” uzdalnia serce człowieka
do szczególnego uczestnictwa w rozumieniu rzeczy Bożych, udziela boskiej
mocy przenikania świata wewnętrznego oraz tajemnic zażyłego kontaktu z
Bogiem.
Czerpane
stąd poznanie jest poznaniem w Duchu, jest poznaniem wraz z Duchem. Na
przykład wiele razy zdarza się nam słyszeć jakąś prawdę wiary, lub często
powtarzane zdanie z Pisma Świętego, Przyjmujemy je, zgadzamy się z nim, wierzymy w nie i mówimy; „Tak, oczywiście, wierzę!”, ale
mimo to prawda ta, to Słowo Pańskie, nie oświeca naszego życia, nie
rozpala światła radosnej pewności w naszym umyśle.
Dar rozumu sprawia, że rozumiemy myśl Boga, samego Boga. Daje on
smak, żywe pragnienie i
prawdziwe zrozumienie Słowa Bożego zawartego w Piśmie Świętym oraz
żywej tradycji Kościoła. Dusza z rozkoszą zachowuje to Słowo Boże i z
nie mniejszą rozkoszą, otrzymawszy dar mądrości, wprowadza je w życie.
Tylko wtedy Słowo Boże staje się słowem żywym oraz jest doświadczane
jako „duch i życie”.
Poza tym dar rozumu pozwala nam zrozumieć Bożą symfonię zawartą w
całym objawieniu i daje nam światło dla zrozumienia ukrytych od wieków
tajemnic Bożych, które teraz zostały objawione Jego świętym.
Aby to wszystko zrozumieć zwróćmy się do wielkich mistrzów życia duchowego, którymi byli święci. Dar rozumu otwiera nas na mądrość Pisma oraz rzeczy Bożych.
Z tego wszystkiego widzimy, że dary rozumu i mądrości wpływają na
siebie nawzajem; działają zawsze razem. Rozum przenika i rozumie to, co później
mądrość doświadcza. Poznanie owocuje więc w ten sposób miłością pełną
mądrości a przez to zostają oświecone oczy naszego umysłu po to, byśmy
lepiej Go poznali (Ef 1, 18)
Konieczność
daru
Dar
rozumu jest koniecznie potrzebny we wzroście i praktyce życia wewnętrznego.
Konieczność ta jest potrzebna z trzech fundamentalnych powodów:
l)
niemożność zrozumienia Boga i Jego tajemnic;
2)
trudność jaką odczuwamy próbując zrozumieć mysi Boga
zawartą w Piśmie;
3)
brak oczywistości w poznawaniu doktryny Jezusa, której duchowy charakter
kłóci się z cielesnymi skłonnościami człowieka owładniętego grzechem i
namiętnościami,
Skomentujmy pokrótce te trzy powody, rozpoczynając od pierwszego,
którym jest niezrozumienie Boga i Jego tajemnic.
Bóg
jest całkowicie „inny” od człowieka: jest Absolutem, jest Jedyny, jest
Transcendentny. Nikt nie może Go poznać, jeżeli On sam nie uczyni się
poznawalnym. Nikt nie może Go zobaczyć, jeżeli On nie stanie się w jakiś
sposób widoczny dla oczu
Bóg naprawdę jest niepojętą tajemnicą. „Któż go może
zrozumieć i przeniknąć Jego myśli”. Autor księgi Mądrości
pisze: „Któż bowiem z ludzi rozezna zamysł Boży albo któż pojmie wolę
Pana? ...” (Mdr 9, l3), W Ewangelii Jezus mówi: „Nikt też nie zna Syna;
tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn i ten, komu Syn zechce objawić”
(Mt 11, 27). Bóg mieszka W niedostępnej światłości, której żadne śmiertelne
oko nie widziało, ani nie zobaczy (l Kor 2, 10-11).
Właśnie
z powodu swej ograniczoności człowiek, bez
specjalnego daru, nie może dojść do światła i zrozumienia Boga.
Dar
rozumu, jak również dar mądrości ,,staje się nieodzowny i
konieczny po to, aby ludzki rozum był zdolny do przeniknięcia niedostępności
i transcendencji Boga.
Drugim
powodem, dla któreso dar rozumu jest konieczny to trudność w zrozumieniu myśli
Boga zawartej w Piśmie. Jest faktem, że Słowo Jezusa jest trudne, gdyż dla
cielesnego człowieka jest „twarde”.
Mówi o
tym sam Jezus: „Nie wszyscy to pojmują, lecz tylko ci, którym to jest
dane” (Mt 19,11).
Słowo
Jezusa jest pełne wysokich wymagań i potrzebuje wielkoduszności serca i
umysłu. W tym miejscu dołącza się trzeci powód, który czyni koniecznym
dar rozumu: niejasny i duchowy charakter nauki Jezusa.
Idzie
tu o to, że całe nauczanie Jezusa niesie z sobą silny ładunek treści
duchowych, które przeciwstawiają się cielesnej naturze człowieka. Jak na
przykład człowiek zmysłowy może zrozumieć wymowę błogosławieństw?
Lub wymowę krzyża? Co najwyżej można wyrażać podziw dla nauki Jezusa,
ale zrozumienie jej to zupełnie coś innego.
Do
powodów tych, które czynią dar rozumu czymś koniecznie potrzebnym, dołączyć
można radykalną niedoskonałość naszej wiary. Wytwarza ona swego rodzaju
dystans względem przedmiotu i- jak twierdzi św. Tomasz - dotyczy tajemnic,
których nie widzimy, tak jak nadzieja dotyczy rzeczywistości nie osiągniętych.
Dar
rozumu otwiera teologalną cnotę wiary, poszerza ją, a Bóg, w którego
uwierzyliśmy staje się Bogiem, którego pojmujemy, Bogiem postrzeganym światłem
serca. Bez daru rozumu brakuje światła w małym, ograniczonym, omylnym
rozumie ludzkim.