20240515 130250

W dniu 15 maja br. młodzież z klasy I LO oraz grupa o profilu biologiczno – geograficznym z klasy II LO wzięła udział w niezwykłej terenowej lekcji przyrody oraz historii. Pierwszym przystankiem poznawania tego, co nam bliskie a czasami nieznane był kościół w Uchaniach. Dzięki uprzejmości ks. Proboszcza z Uchań mogliśmy zwiedzić wnętrze perły stylu renesansu lubelskiego. Ten barokowy zabytek zachwyca bogactwem swych zdobień, cennymi zabytkami wewnątrz kościoła oraz historią. Uchań udaliśmy się do Nadleśnictwa Strzelce w Maziarni Strzeleckiej. Pierwsze kroki skierowaliśmy pod pomnik poświęcony żołnierzom oddziału partyzanckiego Armii Krajowej i jego dowódcy kpt. Franciszkowi Krakiewiczowi ps. Góral, gdzie młodzież zapaliła znicz oraz uczciła minutą ciszy pamięć o poległych partyzantach.
     Następnie spotkaliśmy się z panem Grzegorzem Ciesielczukiem, starszym specjalistą służby leśnej z Nadleśnictwa Strzelce, który opowiedział nam o budowie i zależnościach gatunkowych    w ekosystemie leśnym. Wspólnie udaliśmy się na  ścieżkę dydaktyczną  „Lasy strzeleckie" zlokalizowaną  w centralnej części Strzeleckiego Parku Krajobrazowego. Park ten został utworzony w 1983 roku w celu ochrony zwartego kompleksu Lasów Strzeleckich z bogatą florą i fauną. Początek ścieżki znajduje się przy starej siedzibie nadleśnictwa, następnie ścieżka biegnie przy Pałacu Myśliwskim Zamoyskich. Idąc ścieżką mogliśmy podziwiać drzewostany dębowe i sosnowe. Na poszczególnych przystankach ścieżki znajdowały się tablice z informacjami dotyczącymi walorów przyrodniczych Lasów Strzeleckich oraz elementów gospodarki leśnej. Pan Grzegorz zapoznał uczniów ze swoją pracą  oraz przypomniał   o zasadach bezpieczeństwa i odpowiedniego zachowania się w lesie. Szczególnie mocno uwrażliwił ich na kwestię rozpalania ognisk w pobliżu lasu oraz wynikające z tego zagrożenia oraz konsekwencje prawne.
      W drodze powrotnej wstąpiliśmy do miejscowości Uchańka, gdzie znajduje się Kopiec Bitwy pod Dubienką, upamiętniający wydarzenia z 1792 r., oraz do Dubienki, gdzie, obok rusko – bizantyjskiej pięciokopułowej cerkwi, największą atrakcję stanowi usytuowany w centrum czołg T-34.
       Szczególne podziękowania składamy Panu Waldemarowi Greniukowi, emerytowanemu nauczycielowi historii w naszej szkole, który był naszym przewodnikiem podczas wyjazdu. Pan Waldemar, w niezwykle ciekawy i zajmujący sposób opowiadał młodzieży o poszczególnych zabytkach, miejscach, wydarzeniach szczególnie z okresu II wojny światowej, okrywając przed młodzieżą miejsca, ważne pod względem historycznym, a czasami zapomniane lub przemilczane przez historię.
          Opiekunkami uczniów podczas wyjazdu były: p. Anna Mandziuk oraz p. Anna Danilczuk