W dniach 13 – 15 czerwca uczniowie klas VII i VIII, pod opieką pani Anny Mandziuk, pani Hanny Pedowskiej, pana Wojciecha Hołosyniuka oraz pani Beaty Jaworskiej, zwiedzali najciekawsze zakątki trzech województw: warmińsko – mazurskiego, pomorskiego i kujawsko – pomorskiego. Wycieczka odbyła się w ramach programu „Poznaj Polskę”, dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Edukacji i Nauki. Głównym celem wycieczki było uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki.

Wycieczka rozpoczęła się od wizyty na polach Grunwaldu. To tam w 1410 roku rozegrała się jedna z największych bitew w średniowiecznej Europie. Starcie odbywało się pomiędzy zakonem krzyżackim, a rycerstwem polskim i litewskim. Walka zakończyła się przegraną Krzyżaków. Ta krótka lekcja historii przypomniała nam wszystkim o poległych tam rycerzach oraz znaczeniu historycznym tej bitwy jakim było przerwanie ekspansji Krzyżaków na ziemiach polskich. Podążając ich śladem, udaliśmy się do Malborka, gdzie zwiedziliśmy najpotężniejszą twierdzę średniowiecznej Europy, czyli Zamek Krzyżacki. Ten malowniczo usytuowany nad Nogatem zamek był siedzibą wielkich mistrzów Zakonu Krzyżackiego oraz stolicą państwa krzyżackiego. Byliśmy pod wielkim wrażeniem tego zespołu zamkowego, który zajmuje powierzchnię aż 21 hektarów i jest wręcz arcydziełem średniowiecznej architektury obronnej. Późnym popołudniem, by odpocząć po trudach podróży, udaliśmy się do Sopotu. Spacer po sopockim molo był nie tylko wspaniałą chwilą relaksu, ale także dostarczył nam wielu wrażeń. Piękne widoki, szum morza i lekki powiew wiatru na pewno pozostaną w naszej pamięci.

Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy wizytą w Gdyni, zwaną miastem z morza i marzeń. Tam udaliśmy się na Skwer Kościuszki, z którego mogliśmy zobaczyć cumujące przy nabrzeżu zabytkowe okręty i statki żeglarskie. Mieliśmy okazję wejść na główny pokład oraz do wnętrza statku – muzeum „Dar Pomorza” i poznać z bliska warunki życia i pracy polskich marynarzy. Niewątpliwie ten trójmasztowy żaglowiec wywarł na nas ogromne wrażenie. Kolejnym miejscem na trasie wycieczki było Westerplatte - symbol wybuchu II wojny światowej. Pani przewodnik opowiedziała nam historię tego miejsca, którego obrona we wrześniu 1939 r. stała się symbolicznym początkiem II wojny światowej oraz polskiego oporu przeciw agresji III Rzeszy. To była niezapomniana lekcja historii. Z Westerplatte udaliśmy się do Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku, gdzie obejrzeliśmy ekspozycję przedstawiającą współczesną historię Polski. Pani przewodnik opowiedziała nam o powstaniu ruchu „Solidarność” i zmianach, jakie zaszły pod jego wpływem w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Zgromadzone tam pamiątki, zdjęcia, materiały filmowe i dźwiękowe, archiwalne dokumenty, rękopisy, mapy i wydawnictwa podziemne zrobiły na nas niesamowite wrażenie. To była kolejna cenna lekcja historii. Następnie udaliśmy się na Gdańską Starówkę, gdzie spędziliśmy całe popołudnie. Przechadzając się Długim Targiem, podziwialiśmy zabytkowe kamienice, piękny Dwór Artusa oraz słynną fontannę Neptuna. Pani przewodnik pokazywała nam oryginalne rzygacze i okno w kamienicy, z którego co godzinę wychyla się „Panienka z okienka”. Duże wrażenie zrobił na nas Kościół Mariacki i znajdujący się w nim zegar astronomiczny. To portowe miasto tak nas zachwyciło, że jeszcze wieczorem udaliśmy się na krótki spacer jego uliczkami.

Ostatni dzień wycieczki przeznaczyliśmy na wizytę w Toruniu. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Krzywej Wieży. Każdy z nas mógł poddać się „testowi prawości”. Według legendy równowagę, opierając się plecami o ścianę wieży, utrzyma tylko człowiek prawy, wierny i uczciwy. Następnie spacerowaliśmy uliczkami Starego Miasta, poznając jego historię i legendy z nim związane. Wspólnie z panią przewodnik oglądaliśmy mury obronne miasta, zabytkowe kamieniczki oraz dom Mikołaja Kopernika. Zwieńczeniem tej wizyty było wspólne zdjęcie przy pomniku Mikołaja Kopernika oraz zakup pierników, z których słynie Toruń.

Zmęczeni, ale pełni wrażeń udaliśmy się w drogę powrotną do Grabowca. To była naprawdę udana wycieczka! Mieliśmy okazję poznać wiele ciekawych miejsc na mapie naszego kraju wraz z ich bogatą historią. Zabraliśmy ze sobą mnóstwo wspaniałych wspomnień oraz niezliczoną ilość zakupionych pamiątek, które będą nam przypominać te miejsca.